|
Imitarea Maicii Domnului
Maica Maria Skobţova
Motivul ultimei icoane brodate de Maica Maria
în lagãrul de la Ravensbruck:
Hristos rãstignit în bratele Maicii Domnului
(desen de sora Ioana, 1992) |
Pentru a înţelege şi justifica elanul nostru
spre om, iubirea noastră de aproapele, calea noastră printre
fraţii noştri, avem nevoie de rădăcini religioase
autentice şi profunde. Or, noi suferim diverse influenţe care
sunt tot atâtea avertismente.
Pe de-o parte, e lumea umanismului. Chiar dacă se întemeiază
pe o etică creştină, filozofia umanistă nu simte vreo
nevoie să aprofundeze morala relaţiilor umane, nici să
le justifice altfel decât prin ele însele. Ea rămâne limitată
la cele trei dimensiuni care, la rândul lor, restrâng întreaga existenţă.
De cealaltă parte e lumea Bisericii. Pentru unii din reprezentanţii
ei, problema omului pare secundară în faţa esenţialului:
relaţia cu Dumnezeu. Viaţa creştină e înţeleasă
mai întâi ca fiind legătura omului cu Dumnezeu, toate celelalte nefiind
decât un pseudo-creştinism, o formă de „cristianofilism”.
La aceste două influenţe trebuie să rămânem impermeabili.
Fiindcă cea dintâi – şi nu este o simplă presupunere –
vine dintr-o lume lipsită de Dumnezeu şi ca atare ea distruge
însăşi ideea de om, care nu este nimic dacă nu e chipul
lui Dumnezeu. Cea de-a doua însă nimiceşte ideea de Biserică,
care nu e nimic dacă nu include omul ca persoană, întreaga umanitate.
Aceste influenţe nu trebuie însă ignorate trebuie să ştim
că toate problemele lumii – fie ea creştină sau atee –
se reduc tocmai la chestiunea relaţiei noastre cu celălalt,
decurg din autenticitatea, din profunzimea şi calitatea spirituală
a acestei relaţii. Lumea fără Dumnezeu care e lumea noastră,
aşteaptă de la creştinism să rostească singurul
cuvânt în stare să vindece şi să repare totul, să
învie chiar şi ce este mort.
Din nefericire, de secole, sufletul creştin suferă de un fel
de „protestantism mistic”. Ca şi cum, pentru el, ar avea sens numai
combinarea acestor două cuvinte: Dumnezeu şi cu mine, Dumnezeu
şi sufletul meu, Dumnezeu şi calea mea, Dumnezeu şi mântuirea
mea personală. Astfel încât astăzi, creştinul ar putea
spune mult mai uşor „Tatăl meu” decât „Tatăl nostru”,
mult mai firesc „şi mă izbăveşte de cel rău”
decât „şi ne izbăveşte de cel rău”, „pâinea
mea cea de toate zilele dă-mi-o mie astăzi” decât „pâinea noastră cea de toate zilele
dă-ne-o nouă astăzi”. Totul pare să fi fost
spus cu privire la căile sufletului singuratic ce tânjeşte să
se unească cu Dumnezeul lui; potecile sunt marcate, riscurile calculate,
adâncimile sondate. Găsim cu uşurinţă călăuze,
fie la vechii Părinţi ascetici, fie la epigonii lor moderni.
Faţă de toate acestea, există însă o cale care, dincolo
de orice simplificare umanistă ca şi dincolo de orice dispreţ
ascetic, aspiră la o relaţie autentic duhovnicească cu
oamenii. Dar înainte de a vorbi despre ea, să încercăm să
înţelegem pe ce anume se întemeiază această parte a vieţii
religioase ce se limitează numai la aceste cuvinte: Dumnezeu şi
sufletul meu.
Hotărârea responsabilă de a face din adevărul evanghelic
referinţa ultimă a vieţii sufletului nostru înseamnă
a ne risipi îndoielile cu privire la modul de a ne comporta în fiecare
clipă a existenţei noastre totul devine simplu. E de ajuns să
renunţăm la ceea ce avem, să ne luăm crucea şi
să mergem pe urmele lui Cristos. Singurul lucru pe care ni-l lasă
Cristos e calea urmării Lui, crucea pe care o purtăm pe umerii
noştri imitând drumul Său spre Golgota.
În general putem afirma că Cristos ne cheamă la imitarea Lui.
Dar dacă această imitare a putut varia după epoci şi
persoane, sensul ei rezumă întreaga morală creştină
şi toate învăţăturile ascetice. Astfel, pustnicii
se retrag în pustie pentru că Cristos a petrecut acolo patruzeci
de zile. Asceţii postesc pentru că şi El a postit; se roagă,
se nevoiesc şi trăiesc în feciorie ca să urmeze exemplul
Său.
Nu din întâmplare Toma din Kempis şi-a
intitulat cartea sa Imitarea lui Cristos (Imitatio Christi). E deviza
moralei creştine, titlul general care ar putea fi dat întregii tradiţii
ascetice. Nu voi încerca aici să caracterizez diferitele modalităţi
ale acestei căi definite în Evanghelie, nici riscurile abaterii de
la ea cu care e presărată. Există tot atâtea interpretări
câte persoane sunt, iar deviaţiile sunt fatale, fiindcă omul
e păcătos şi slab.
Ideea într-adevăr importantă e regula pe care Isus a dat-o acestor
diverse căi: starea singuratică a sufletului înaintea lui Dumnezeu,
renunţarea la absolut totul, adică, pentru a relua cuvintele
Evangheliei, la lumea întreagă, la tatăl şi la mama noastră
a apropiaţii noştri vii, ca şi la defuncţii încă
neîngropaţi. Gol, singur, eliberat de toate, sufletul contemplă
numai chipul lui Cristos. Imitându-L, el îşi ia crucea pe umerii săi. Şi
Îi urmează. Pentru a cunoaşte propria sa noapte fără
zori din Gheţimani, cumplita sa Golgotă: pentru ca, prin ea, să-şi păstreze
credinţa în Înviere, bucuria neînserată
a Paştelui.
Aici totul pare a se rezuma efectiv la aceste cuvinte: Dumnezeu şi
sufletul meu. Înseamnă oare aceasta că sunt chemat să renunţ
la toate celelalte? Înseamnă oare aceasta că nu mai există
nimic altceva pe lume decât Dumnezeu şi sufletul meu? Nicidecum.
Fiindcă sufletul omului nu stă fără nimic înaintea
lui Dumnezeu. Între Dumnezeu şi sufletul meu există crucea pe
care a luat-o Acesta. Ca să existe plinătate e nevoie de cruce.
Şi Sensul crucii e nemărginit. Crucea lui Cristos e veşnicul
pom al vieţii, puterea nebiruită, unirea cerului şi a pământului,
unealta unei pedepse ruşinoase.
*
Dar ce este crucea pe calea imitării lui Isus? Prin
ce anume crucile noastre trebuie să se asemene Crucii unice a Fiului
Omului? Pe Golgota erau trei cruci; cea a Dumnezeului
întrupat şi cele ale celor doi tâlhari. Oare acestea două din
urmă nu sunt simbolul tuturor crucilor omeneşti? Pe care dintre
ele să o,luăm asupra noastră? Drumul nostru spre cruce
e inevitabil, dar putem alege între calea tâlharului hulitor şi să
pierim, sau să înaintăm pe calea tâlharului cel bun şi
să ne aflăm îndată în rai. Pentru scurt timp tâlharul cel
rău, care a ales să piară, a avut acelaşi destin cu
Fiul Omului. Ca şi El, a fost condamnat, ţintuit pe cruce. Ca
şi El, a suferit patima. Ceea ce nu înseamnă că această
cruce a lui a fost o imitaţie a celei al ui Cristos, că a urmat
în calea sa calea lui Cristos.
Esenţialul, lucrul cel mai hotărâtor în această icoană
a crucii, e faptul că trebuie să o primim liber, că trebuie
să o punem pe umerii noştri printr-un act cu adevărat liber.
Cristos a luat în mod liber asupra sa păcatele lumii; ţintuindu-le
pe cruce, le-a răscumpărat şi a biruit iadul şi moartea.
Sensul crucii, pe care spunem că o purtăm pe căile noastre,
stă aici, în acceptarea liberă a acestei nevoinţe şi
a acestei responsabilităţi: răstignirea de bunăvoie
a păcatelor noastre. Libertatea e sora responsabilităţii.
Crucea u e altceva decât această responsabilitate liber acceptată,
cu luciditate şi sobrietate.
Luându-şi crucea pe umerii săi, omul renunţă la toate.
Aceasta înseamnă că încetează a mai fi o parte a acestui
corp al lumii materiale. Încetează de a mai asculta de legile naturale,
care nu numai că îi anulează responsabilitatea, dar îl lipsesc
şi de libertate. Căci unde e responsabilitatea mea atunci când
acţionez aşa cum îmi poruncesc legile invincibile ale naturii
mele? Sau unde e libertatea mea, dacă sunt cu totul supus acestei
legi?
Or, iată că Fiul Omului ne-a arătat, nouă, fraţilor
Săi de trup, o cale supranaturală, o cale nu umană ci divino-umană,
o cale a libertăţii şi a responsabilităţii. Ne-a
spus că tocmai chipul lui Dumnezeu care este în noi face din noi
oameni-dumnezei şi ne-a chemat la această îndumnezeire. Aceasta
pentru că, luându-ne cu toată libertatea şi responsabilitatea
crucea pe umerii noştri să devenim cu adevărat fii ai lui
Dumnezeu. A merge liber spre Golgota – iată
în ce constă adevărata imitare a lui Isus Cristos.
Aici toate posibilităţile sufletului uman se epuizează,
iar formula „Dumnezeu şi sufletul meu” îmbrăţişează
lumea întreagă. Ca şi cum toate celelalte, toate cele la care
am renunţat, n-ar mai fi de fapt decât un obstacol ce împovărează
crucea mea. Ca şi cum toate suferinţele mele, boala mea, durerea
mea, doliul meu, atitudinea mea faţă de celălalt, vocaţia
şi munca mea, n-ar fi decât detalii pe calea mea spre Dumnezeu, propriul
meu drum pe urmele lui Cristos. Pe scurt, ca şi cum toate aceste
elemente n-ar fi scopuri în sine, ci mijloace, „pietre” care să-mi
ascută sufletul, forme de exerciţii evlavioase şi adeseori
anevoioase, particularităţi specifice ale înaintării drumului
meu.
Dacă acest model e adevărat, atunci problema e reglementată.
Pur şi simplu o putem face să varieze la infinit, după
particularităţile fiecăruia, după epoci şi culturi.
Totul devine limpede: nu există decât Dumnezeu şi sufletul care-şi
poartă crucea sa. O relaţie în care se afirmă o libertate
spirituală, o activitate, o responsabilitate. Şi aceasta e totul.
(…)
Dacă o privim pe maica Domnului numai din punctul de vedere al căii
sale pământeşti, adică în planul în care poate fi vorba
de o „imitaţie”, tot ceea ce am spus ar trebui să fie de ajuns
sufletului creştin pentru a înţelege posibilităţile
care i se deschis. Căci tocmai pe această cale a maternităţii
trebuie să căutăm o justificare şi o întărire
a speranţelor noastre, trebuie să găsim sensul mistic al
unei adevărate relaţii cu celălalt, cu neputinţă
de găsit în afara ei.
Putem astfel afirma că o relaţie autentic religioasă cu
omul în totalitatea lui, în toate particularităţile sale individuale,
nu ni se deschide cu adevărat decât atunci când e luminată,
sfinţită de calea Maicii Domnului, când calcă pe urmele
ei, când este într-adevăr luminată de ea.
Lucrul cel mai de seama e să simţim ce anume înseamnă Golgota pentru Maica Domnului. Cristos suferă patima
sa de bunăvoie. Maria suferă împreună cu El fără
voie. El poartă pătimind păcatele lumii. Ea conlucrează
compătimind împreună cu El. el este răstignit în trupul
Său, ea este răstignită în inima sa împreună cu El.
(…)
În această pătimire maternă sunt multe elemente pe care
astăzi le putem distinge şi recunoaşte, trăgând concluzii
cu privire la propriile noastre suferinţe omeneşti.
Vedem mai întâi umanitatea lui Cristos, Biserica lui Cristos, Trupul lui
Cristos, a cărui Maică e Maria. Această expresie nu e un
lirism pios; ea corespunde înseşi noţiunii de Biserică
ca Trup al lui Cristos. Astfel, maica simte faţă de Biserică
ceea ce simte faţă de Fiul ei. Maică a umanităţii
divine – Biserica - , ea este şi astăzi străpunsă
de suferinţele lui Cristos, de suferinţele fiecăruia dintre
mădularele acestui Trup. Altfel spus, nenumăratele cruci pe
care umanitatea le ridică pe umerii ei pentru a urma lui Cristos
se transformă în tot atâtea săbii care străpung veşnic
inima Maicii. Fecioara Maria continuă să compătimească,
să sufere împreună cu orice suflet omenesc, ca în ziua Golgotei.
Acesta e lucrul cel mai de seamă. Maica Domnului va fi pururi cu
noi pe drumul nostru spre cruce. Ea stă aproape de noi, şi fiecare
din crucile noastre e sabia ei.
Dar mai este un lucru, la fel de important: omul nu este numai chipul
lui Dumnezeu, icoana Dumnezeirii Lui, fratele după trup al Dumnezeului
înomenit, îndumnezeit, cinstit de El cu o cruce şi, în
acest sens, fiu al maicii lui Dumnezeu. Ci fiecare om e şi chipul
Maicii Domnului, care zămisleşte în ea pe Cristos de la Duhul
Sfânt. Astfel, în fiinţa sa lăuntrică, fiecare om e icoana
Maicii Domnului cu Pruncul, arătarea tainei divino-umanităţii.
Înţelegem uşor aceasta privind felul cum umanitatea Vechiului
testament s-a pregătit în vederea naşterii feciorelnice, cum
naşterea Logosului a recapitulat toate făgăduinţele
lui Dumnezeu.
(…)
Dacă omul e în acelaşi timp chip şi icoană a lui Dumnezeu
şi chip şi icoană a Maicii Domnului, el trebuie să
vadă aceste două chipuri şi în celălalt. Matern, sufletul
omenesc primeşte vestirea Naşterii, dă naştere lui
Cristos şi, mai cu seamă, învaţă să-l vadă
pe Cristos în ceilalţi oameni. Astfel, el începe să-i vadă
drept proprii săi copii, să-i adopte. Idealul, la limita ultimă
a unui astfel de mod de relaţionare, e de a vedea în cellalt în acelaşi
timp pe Dumnezeu şi Fiul.
(…)
Dacă în calea sa axată pe imitarea lui Dumnezeu, omul poartă
de bunăvoie o cruce, inima sa trebuie străbătută şi
de sabia cu două tăişuri care nu este aleasă de bunăvoie
şi care constituie crucea celorlalţi. Crucea aproapelui meu
trebuie să fie sabia care-mi străbate sufletul. Trebuie să
compătimesc cu el, trebuie să particip la suferinţele lui.
Această sabie nu o aleg, aproapele meu a ales-o ridicând-o ca o cruce
pe umerii săi. Asemănându-se chipului dintâi – Maicii Domnului
– sufletul omenesc urcă pe Golgota, pe
urmele Fiului său, şi nu poate să nu fie inundat de sângele
Său.
*
Iată, după părerea mea, adevăratele
baze mistice ale relaţiei cu celălalt. Maternitatea la care
suntem chemaţi nu trebuie să ne facă să cădem
în mândrie, fiindcă maica nu este mai presus de pruncul ei – uneori
e chiar invers. Nu este vorba aici de o nevoinţă duhovnicească.
Maternitatea exprimă numai dorinţa smerită şi ascultătoare
de a participa la Golgota celuilalt, de a accepta această patimă fără
voie, de a ne deschide inima loviturilor săbiei cu două tăişuri.
Sau încă şi mai simplu: maternitatea e iubire.
(…)
Maica lui Dumnezeu, care e izvorul tuturor nevoinţelor iubirii, ne
învaţă să privim cu smerenie crucile celorlalţi. Ea
îl cheamă pe fiecare dintre noi să repete după ea, chiar
atunci când este inundată de sânge şi are inima străpunsă:
„Iată roaba Domnului!”. Aceasta e măsura iubirii, limita spre
care trebuie să tindă sufletul omenesc, putem spune chiar că
aceasta e singura atitudine cu putinţă şi adevărat
umană a omului faţă de aproapele său. Numai atunci
când luăm asupra noastră crucea celorlalţi, îndoielile,
doliul, ispitele, căderile, păcatele semenului, putem vorbi
de o atitudine cuvenită faţă de aproapele nostru.
(…)
Dar cum să cuprindem nenumăratele săbii ale întregii umanităţi,
când avem impresia că inima noastră nu e destul de largă
pentru a primi nici măcar singura sabie a celui mai apropiat, acelui
mai iubit dintre fraţii noştri? Această întrebare, această
reacţie de autoapărare împotriva poverilor ce ne vin de pretutindeni,
e în felul ei firească. E mesajul legii naturale venite să se
amestece în domeniul supranatural al vieţii duhovniceşti, şi
care ne spune: „Poartă-ţi crucea cu demnitate, de bunăvoie,
cu cinste, deschizându-ţi din timp în timp inima crucilor-săbii
ale apropiaţilor tăi, şi va fi de ajuns”.
Faţă de legea naturală, crucea-sabie a Maicii Domnului
e o ispită şi o nebunie nu mai puţin decât crucea lui Cristos.
Pentru creştini crucea, dar şi crucea devenită sabie, trebuie
să fie, din contră, o putere şi o înţelepciune în
Dumnezeu, fără a mai face vreo apreciere mai mult sau mai puţin
raţională a puterilor proprii.
Să îndrăznim să o spunem: tot ce nu e plinătate a
crucii luate de bunăvoie şi a sabiei
primite fără voie e păcat. A face din cruce şi din
sabie măsura legăturilor noastre cu celălalt înseamnă
a descoperi că toate relaţiile noastre sunt păcat. Păcat
sunt legăturile noastre cu cei depărtaţi, în care nu vedem
chiul lui Dumnezeu şi pe care nu încercăm să-i adoptăm
păcat sunt şi legăturile noastre cu cei pe care-i slujim
şi ajutăm, dar fără a ne lăsa răniţi
de ie, fără a simţi povara crucii lor ca o sabie în inima
noastră. Păcat sunt şi legăturile noastre cu cei apropiaţi
ai noştri, cu cei care uneori ne emoţionează, în care vedem
chipul lui Dumnezeu şi pe care ăi luăm în noi, însă
cel mai adesea numai pentru câteva clipe, înainte de a recădea într-o
indiferenţă vinovată. Păcat e, în sfârşit, şi
atitudinea noastră faţă de omul între oameni, Fiul Omului,
căci arareori trăim Crucea Sa ca pe o sabie care ne străpunge
inima.
Dar ce anume ne împiedică să avem această adevărată
legătură cu celălalt? Ce anume face ca legătura noastră
cu celălalt să fie vinovată şi nedemnă? Răspunsul
e simplu. E faptul că ascultăm de legi naturale, că ne
calculăm forţele naturale uitând că, pe calea creştină,
puterile noastre sunt supranaturale şi, prin urmare, inepuizabile.
Să o spunem limpede: obstacolul e lipsa noastră de credinţă.
În viaţa creştină trebuie să existe nu numai nebunia
crucii, dar şi nebunia sabiei. Nu numai
răstignirea, dar şi participarea la răstignirea celuilalt,
starea pe Golgota la picioarele fiecărei
cruci omeneşti. Sufletul creştin trebuie să fie filial
şi purtător de cruce, dar şi matern şi primitor de
sabie.
Înfricoşător lucru e să ne privim şi măsurăm
viaţa în lumina fidelităţii faţă de această
cruce-sabie! Nu vedem atunci decât căderi, trădări, răceală,
indiferenţă. În fiecare relaţie cu celălalt vedem
păcat şi iar păcat. Mereu după legile lumii, niciodată
după chipul lui Dumnezeu. Mereu cu raţiunea mea meschină,
care nu încetează să-mi sugereze necesitatea legilor naturale,
imposibilitatea crucii, povara insuportabilă a sabiei. Ce-i de făcut însă pentru ca acest cuvânt
„cruce” să nu mai fie nici nebunie, nici ispită?
Fiul lui Dumnezeu, Prototipul veşnic al oricărui suflet omenesc,
se ruga astfel Tatălui: „Facă-se voia Ta!” Iar mama Lui spunea
acelaşi lucru: „Iată roaba Domnului!” iată ceea ce găsim
în adâncul inimii noastre, în acelaşi timp, chip al lui Dumnezeu
şi chip a maicii Domnului, filial şi matern în fiinţa sa
duhovnicească. Iar acest lucru ne dă putere, dacă nu pentru
a fi izbăviţi de păcat în relaţiile noastre cu celălalt,
măcar pentru a trăi aceste legături ca un izvor de păcat,
mai degrabă decât ca o lege justificată de raţiune şi
de natură.
Capitol preluat din cartea Iubirea nebună de
aproapele
Editura DEISIS, Sibiu 2000
Salt la inceputul paginii
|
|